Liikennevirasto

  • Liikennevirasto

Lumi, jää ja kylmyys tuottavat raideliikenteelle jatkuvia ongelmia talvisin. Tämän vuoksi liikennevirasto pyysi apua Ebecolta. Yhdessä ne käynnistivät Ebeco Industrin tähän asti suurimman hankkeen, jossa yli 800 raidevaihteeseen asennetaan lämmitysjärjestelmä talvea varten.

Ei ole liioiteltua väittää, että lumi, jää ja kylmyys ovat aiheuttaneet Ruotsin junaliikenteessä ongelmia viime vuosina. Ruotsin talvessa moni asia voi mennä pieleen. Kaatuneet johdot ja rikkoutuneet junat ovat vain muutamia esimerkkejä tästä. Liikennevirasto vastaa Ruotsin rautateiden rakennuksesta, käytöstä ja ylläpidosta. Kaikkein tavallisin ongelma saattavat olla pakkasella kiinni jäätyneet vaihteet.

Lämpökaapeli koviin olosuhteisiin

Liikennevirasto otti yhteyttä Ebecoon, mistä alkoi Ebecon Industrin tähän asti suurin hanke. Oli sovittava monenlaisista teknisistä yksityiskohdista. Liikenneviraston kaikki tiukat vaatimukset oli täytettävä, jotta Ebecon El-Point-järjestelmä voitiin ottaa käyttöön. Liikennevirasto halusi muun muassa, että järjestelmä sulattaisi 40 cm lunta tunnissa ja toimisi jopa -25 asteen pakkasessa. Sen piti myös kestää kulutusta, joka aiheutuu vuosikausien raskaasta rautatieliikenteestä. Järjestelmä altistuisi kaiken todennäköisyyden mukaan jatkuvasti suolalle, öljylle, erilaisille pesuaineille ja lialle. Kun Ebecon ratkaisun todettiin täyttävän kaikki vaatimukset, alkoi varsinainen työ.

Pitkäaikainen yhteistyö

Ebecon ja liikenneviraston välinen yhteistyö jatkuu 10 vuoden ajan. Sinä aikana yli 800 raidevaihteeseen asennetaan lämmitysjärjestelmä. El-Point on täydellinen lämmitysratkaisu junavaihteisiin. Sen lämpökaapeli toimii tasaisesti, ja se on erittäin tehokas verrattuna muihin kohdelämmitysjärjestelmiin. Korkean lämpösäteilyasteen ja lämpöä eristävän peiteprofiilin ansiosta pystytään lämmittämään suuri osa kiskoista. Tuote toimii lämmityselementtinä ja sulattaa kertyneen lumen helposti jopa tukikiskojen ja liikkuvien kiskojen väliltä avoimessa tilassa.